15.8.2023
TMT společnosti se zaměřují na čtyři klíčové oblasti, aby se připravily na příchod metaverse.
Společnosti z oblasti technologií, médií a telekomunikací (TMT) hrají při budování metaverse důležitou roli. Zatímco si vytvářejí pozice a plánují své nabídky, strategičtí hráči v tomto odvětví by mohli přejít k budování a nákupu kapacit souvisejících s metaverse, jako jsou prostorové výpočty, tokenizovaná aktiva, 3D modelování, umělá inteligence a strojové učení a zařízení pro rozšířenou, virtuální a smíšenou realitu. Společnosti, které rozvíjejí své strategie v oblasti metaverse, by měly zvážit, jak daleko je na této cestě dovedou jejich stávající technologie a interní dovednosti a kde mohou cílené akvizice nabídnout rychlejší a efektivnější strategii růstu.
V současném “hype“ cyklu lze téměř každou transakci, která zahrnuje například vysokorychlostní sítě nebo cloud či „edge computing“, obecně zařadit do kategorie metaverse. Naše analýza zjistila, že za posledních 24 měsíců se 115 transakcí týkalo technologie nebo řešení, které by mohly přímo umožnit metaverse. Není překvapením, že tři čtvrtiny těchto transakcí, od nabídky next-gen zábavy až po poskytování technologií, které to vše pohánějí, uskutečnily společnosti z oblasti TMT. Prostředí metaverse je však roztříštěné a stále v něm chybí jediný dominantní hráč. To by mohlo vytvořit příležitost pro společnosti, aby využily fúze a akvizice k nákupu kritických částí a vyplnění strategických mezer.
Pro identifikaci trendů v oblasti M&A v metaverse můžeme vytyčit kategorie týkající se obsahu, uživatelských zařízení, softwaru a ekonomiky. Z tohoto pohledu na transakce vyplynula tři zjištění:
Společnosti z oblasti TMT, které se snaží rozvíjet možnosti metaverse, by měly zvážit všechny aspekty hodnotového řetězce, od hardwaru přes software až po virtuální a fyzické služby. Média a zábavní průmysl mohou usilovat o začlenění svého stávajícího obsahu do metaverse zážitků nebo o nákup knihoven obsahu od jiných subjektů. Kromě toho mohou tyto společnosti potřebovat partnery nebo nakoupit technologie potřebné k poskytování a rozšiřování těchto služeb. S cílem podpořit širší přijetí by hardwarové společnosti vyvíjející uživatelská zařízení mohly zvážit interoperabilitu a prozkoumat strategie partnerství. Hardwarové společnosti mohou také zvážit urychlení plánu prostřednictvím akvizic nebo partnerství s technologickými společnostmi, které se zaměřují na konkrétní oblasti nebo jsou čistě technologické. Softwarové společnosti a herní studia mohou hledat inovativní možnosti, které by poskytovatelům obsahu umožnily vnést jejich duševní vlastnictví do sdílených imerzních zážitků.
Všechny tyto příležitosti zdůrazňují potřebu promyšlených strategií fúzí a akvizic. Zatímco TMT společnosti přemýšlejí o budování svých kapacit v oblasti metaverse, měly by zvážit následující:
"Díky dobře promyšlené strategii fúzí a akvizic mohou společnosti z oblasti TMT rychle získat přehled a odborné znalosti, které jim umožní utvářet budoucí trhy a inovativní nabídky, a tím podpořit rychlé přijetí metaverse."
-Jan Kudlák, TMT Deloitte Leader